top of page

Her İnsanın Tanrısı Kendine Özgüdür: Bireysel Tanrı Algısının Psikolojik, Sosyolojik ve Felsefi Temelleri

  • Erhan Erdemir
  • 3 Şub
  • 3 dakikada okunur

Güncelleme tarihi: 24 Şub


 

 

 

Din ve felsefenin en temel sorularından biri, Tanrı’nın doğası ve evrendeki yeri ile ilgilidir. “Her şey Tanrı’nın bir parçasıdır” fikri, hem dini hem de felsefi düşüncede önemli bir tartışma alanıdır. Bu makalede, bu düşüncenin teolojik, felsefi ve metafizik kökenleri ele alınacak, İslamiyet, Hristiyanlık, Hinduizm ve diğer dini öğretiler bağlamında değerlendirmeler yapılacaktır.

 

Kavramsal Çerçeve

 

“Her şey Tanrı’nın bir parçasıdır” görüşü, genellikle Panteizm ile ilişkilendirilir. Panteizm, Tanrı’nın evrenle özdeş olduğunu, evrendeki her şeyin Tanrı’nın bir yansıması veya tezahürü olduğunu savunan bir felsefi yaklaşımdır. Bu düşünceye göre, Tanrı evrenin dışında bir varlık değil, onun içinde ve her zerresindedir.

 

İslam’da ise Allah’ın her şeyin yaratıcısı olduğu ve evreni kendi iradesiyle yönettiği inancı esastır. İslam, Panteist yaklaşımdan farklı olarak, Allah’ın evrenden bağımsız, aşkın (transcendent) olduğunu vurgular. Ancak, İslam’da özellikle vahdet-i vücut (varlık birliği) öğretisi, “Her şey Allah’ın bir parçasıdır” fikrine daha yakın bir anlayış sunar.

 

İslam’da “Her Şey Tanrı’nın Bir Parçasıdır” Görüşü

 

1. Vahdet-i Vücut:

İslam düşüncesinde İbn Arabi, varlığın birliği anlamına gelen vahdet-i vücut anlayışını geliştirmiştir. Ona göre, her şey Allah’ın bir tecellisidir. Ancak İbn Arabi, Allah’ın evrenle özdeş olmadığını, fakat onun yansıması olarak görülebileceğini belirtir. Bu bağlamda, “Her şey Allah’ın bir parçasıdır” anlayışı vahdet-i vücutla kesişebilir.

2. Kur’an’daki Perspektif:

Kur’an’da Allah’ın her şeyi kuşatan bir varlık olduğu sıkça vurgulanır.

• “O’nun benzeri hiçbir şey yoktur. O, her şeyi işiten ve görendir.” (Şura, 11)

Bu ayet, Allah’ın aşkınlığına işaret eder.

• “Nereye dönerseniz Allah’ın yüzü oradadır.” (Bakara, 115)

Bu ayet ise, Allah’ın evreni kapsayıcı doğasını vurgular.

 

Diğer Dinlerde ve Felsefelerde Görüşler

 

1. Hinduizm ve Vedanta Felsefesi:

Hinduizm’de Advaita Vedanta ekolü, evrendeki her şeyin Brahman adı verilen mutlak gerçekliğin bir parçası olduğunu öğretir. Brahman, her şeyin kaynağıdır ve evrendeki tüm varlıklar onun tezahürleridir. Bu, “Her şey Tanrı’nın bir parçasıdır” anlayışıyla örtüşür.

2. Hristiyanlık ve Panenteizm:

Hristiyan teolojisi, Tanrı’nın hem evrene aşkın hem de içkin olduğunu belirtir. Panenteizm anlayışı, Tanrı’nın evrende mevcut olduğunu, ancak onunla tamamen özdeş olmadığını savunur.

3. Modern Bilim ve Teizm:

Kuantum fiziği gibi bilim dalları, evrendeki bağlantısallık ve bütünsellik prensiplerini araştırmaktadır. Bu durum, bazı düşünürler tarafından Tanrı’nın her şeyde mevcut olduğu fikrinin bilimsel bir karşılığı olarak yorumlanmaktadır.

 

Teolojik ve Felsefi Tartışmalar

 

• Tanrı’nın Aşkınlığı mı İçkinliği mi?:

İslam teolojisi, Allah’ın evrenle özdeş olmadığını, aksine aşkın olduğunu öğretir. Ancak vahdet-i vücut gibi sufi öğretiler, Tanrı’nın evrene olan yakınlığını vurgular.

• Panteizm ve Panenteizm Ayrımı:

Panteizm, her şeyin Tanrı olduğunu savunurken, Panenteizm Tanrı’nın evrenin ötesinde bir varlık olduğunu ifade eder. İslam’ın Allah anlayışı, Panenteist görüşlere daha yakındır.

• Felsefi Eleştiriler:

“Her şey Tanrı’nın bir parçasıdır” fikri, bazı filozoflarca indirgemeci olarak eleştirilmiştir. Bu görüşe göre, evrendeki kötülüklerin Tanrı’nın bir parçası olarak görülmesi, Tanrı’nın mutlak iyiliği ve kudreti ile çelişebilir.

 

Sonuç

 

“Her şey Tanrı’nın bir parçasıdır” anlayışı, farklı dini ve felsefi geleneklerde farklı şekillerde ele alınmıştır. İslamiyet, Allah’ın aşkın ve mutlak bir varlık olduğunu vurgularken, aynı zamanda onun evrenle olan derin bağını da kabul eder. Bu nedenle, İslam düşüncesinde bu anlayış, özellikle sufizm aracılığıyla, daha derin bir tefekkür alanı sunar.

 

Kaynakça

 

1. Kur’an-ı Kerim, Diyanet İşleri Başkanlığı Meali.

2. William C. Chittick, The Sufi Path of Knowledge: Ibn al-Arabi’s Metaphysics of Imagination.

3. Fazlur Rahman, Major Themes of the Qur’an.

4. Seyyed Hossein Nasr, Islamic Science: An Illustrated Study.

5. Swami Vivekananda, The Vedanta Philosophy.

6. Karen Armstrong, The History of God.

7. Stanford Encyclopedia of Philosophy: Pantheism.

Comments


bottom of page